محمدرضا هوشیار

شعار سال

خبر ویژه

اداره حراست

اداره حراست

 معرفی اداره حراست 

تعریف حراست
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .

سیاست و خط مشی حراست

حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود .

دستگاه حراست براساس ماده وا حده قانون مصوب ۱۲/۲/۶۸ مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد. .بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی به موارد ذیل خواهد بود:

۱- اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.

۲- مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم امن برای عموم ( مسئولین ، مدیران ، کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.

۳- شناسایی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه

۴- همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم.

۵- توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.

۶- اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در همه امور.

اعم وظایف حراست


۱- تلاش در جهت  حفظ سلامت جامعه اداری
۲- اهتمام در رفع نقاط ضعف به منظور رسیدن به اهداف سازمانی
۳- مجاهدت در پیشگیری از وقوع تخلف ها
۴- شناسایی گلوگاه های فساد اداری و جلوگیری از بروز انواع فساد در سیستم اداری
۵- حفظ سلامت مدیریت به معنای یک جایگاه حاکمیتی در خدمت سیستم
۶- تعیین صلاحیت پرسنل در پستهای مدیریتی طبق دستورالعملهای مربوطه
۷- ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی
۸- طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن دستگاه
۹- شناسائی عوامل و عناصر ایجادکننده نارضایتی و بحران
۱۰- تدوین  و اجرای دستورالعملهای حفاظتی و ارائه هشدارهای حفاظتی

۱۱ توجیه و آموزش حفاظتی پرسنل و مسئولین( قبل از انتصاب مشاغل حساس ، سفر خارجی )

۱۲ کنترل تردد ( تردد کارکنان و پرسنل زیر مجموعه ـ صدور مجوز تردد، کنترل تردد و فعالیت اتباع بیگانه در محیط )۱۳ صدور کارت های شناسایی

۱۴  انجام استعلام

۱۵ شناسایی نیروهای متعهد ، متخصص و شایسته و معرفی آن به مبادی ذیربط جهت بکارگیری در مشاغل حساس

۱۶ تلاش در جهت اعتماد سازی ، حفظ کرامت انسانی و فرهنگ مسئولیت پذیری و تعمیم آن در سازمان