محمدرضا هوشیار

شعار سال

خبر ویژه

افتتاحیه برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها در برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه با حضور معاون امور توانبخشی و معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس


کاری مشترک از کارشناسان دفتر پیشگیری ازمعلولیتهای استان وکارشناسان حوزه CBRمعاونت توانبخشی استان


زهرا اثنی عشری معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس در مراسم افتتاحیه برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت ها در برنامه توانبخشی مبتنی برجامعه در جمع دهیاران ,روسای شوراهای روستایی,مرکز cbr مجری در شهرستان شیرازو تسهیلگران روستایی اظهار داشت:
نظر به اهمیت آموزش و اقدامات آگاهسازانه بعنوان یکی از ارکان مداخلات پیشگیرانه و اولین قدم در اثرگذاری مثبت بر رفتار و عملکرد جامعه در راستای ارتقاء کیفیت زندگی و تاثیر بر سلامت افراد ، برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها درجامعه برگزار گردید. 
ﻫﺪﻑ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﺳﻼﻣﺖ، ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﺯﻳﺎﻥ ﺑﺨﺶ ﺍﻓﺮﺍﺩ، ﮔﺮﻭﻩ ﻫﺎ ﻭ ﺟﻤﻌﻴﺖ ﻫﺎ ﺑه ﺭﻓﺘﺎﺭﻫﺎﻱ ﺳﻮﺩﺑﺨﺸﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺳﻼﻣﺖ ﻛﻨﻮﻧﻲ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻣﻲ ﮔﺬﺍﺭﺩ.
(برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیتها ) در سال ۱۳۷۵ آغاز و بتدریج تا سال ۱۳۸۰ در تمامی استان‌های کشور گسترش یافت. این برنامه در ابتدا تأکید بر آگاه‌سازی زنان در گروه‌های نوسواد و کم سواد بود که بتدریج، سایر افراد جامعه با سطح سواد دیپلم و بالاتر را نیز شامل شد. از سال۱۳۹۴ با انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سازمان بهزیستی کشور با معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در راستای ارتقاء سطح سلامت دانش آموزان دوره دوم متوسطه (دوم و سوم)، اجرای برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در مدارس منتخب در تمامی استان‌های کشور بعنوان یکی از بسترهای آموزشی برنامه آغاز شد. 

و در سال جاری بنا بر سیاستهای بهزیستی کشور این برنامه در گروه جامعه هدف سازمان با همکاری مراکز CBRانجام می پذیرد .

اثنی عشری افزود:این برنامه به صورت پایلوت در ۴ استان فارس- کردستان- هرمزگان – البرز وایلام  انجام خواهد گرفت .

 برنامه های آموزشی در زمینه پیشگیری از بیماری ها و معلولیت ها، گروه های مختلف مردم را با عوامل بیماری زا و معلولیت زای شایع و رفتارهای پیشگیرانه و همچنین خدمات موجود آشنا و در جهت اتخاذ رفتارهای سلامت، آنها را حمایت می کنند. در واقع آموزش اولین قدم در اثرگذاری مثبت بر رفتار و عملکرد جامعه در راستای ارتقاء کیفیت زندگی می‌باشد.

معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس جامعه هدف این طرح را :

روستاییان در دسترس برنامه های توانبخشی مبتنی برجامعه از جمله: 

  • شرکای کاری برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه از قیبل اعضای شورای توانبخشی روستا، دهیار، بهورز و داوطلبین محلی

افراد دارای معلولیت و خانواده های آنان در مناطق روستایی ومحلات آسیب خیز

 و – محتوای آموزشی طرح را؛ شامل محورهای زیر عنوان کرد:

  • تعریف پیشگیری سطح اول، سطح دوم، سطح سوم وانواع معلولیتها 
  • سلامت دستگاه اسکلتی-عضلانی
  • سلامت بینایی
  • سلامت شنوایی
  • ژنتیک و نقش آن در پیشگیری ازمعلولیتها 

– پیشگیری ازمعلولیتهای ناشی ازحوادث( رانندگی و غیررانندگی)

 اثنی عشری :

  • آگاهسازی در خصوص چگونگی  پیشگیری از معلولیتها در سطح روستا 
  • استفاده از ظرفیت های محلی برای فعالیت های آگاهسازی از پیشگیری از معلولیت ها 
  • جلب مشارکت  افراد دارای معلولیت برای فعالیت های آگاهسازی در پیشگیری از معلولیت ها

را  از اهداف این طرح برشمرد و افزود:این برنامه باتلاش کارشناسان دفتر پیشگیری ازمعلولیتهای استان وکارشناسان حوزه CBRمعاونت توانبخشی استان و کارشناسان شهرستان شیراز انجام خواهد گرفت 

در این برنامه جامعه هدف سازمان در ۴ منطقه آسیب خیز وروستایی شهرستان شیراز با همکاری مراکز CBR، دهیاران ، تسهیلگران وبهورزان  ،  توسط مربیان آموزش دیده ومجرب ،  مورد آموزش قرار خواهند گرفت .