دومین روز از نشست علمی کاربردی مسئولان دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات استان های کشور با حضور قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور، مدیرکل دفتر بازرسی ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی کشور و مدیرکل بهزیستی فارس برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل بهزیستی فارس، علی محمد قادری در جمع مسئولان بازرسی و پاسخگویی به شکایات بهزیستی های سراسر کشور، ضمن ادای احترام به ارواح مطهر امام راحل (ره) و شهدا گفت: برپایی این نشست در ابتدای سال دلیلی بر برنامه محوری در حوزه ارزیابی عملکرد و نظارت است که انشاالله شاهد ظرفیتسازی های جدید در این بخش باشیم.
وی در ادامه با بیان اینکه نظام پاسخگویی ما باید آمادگی کامل داشته باشد تشریح کرد: رکن تبیین از ارکان اصلی است و با اتصال به حوزه روابط عمومی در حوزه تبیینی وارد شده و تولید محتوا و تبیین خدمات باید با ارتباط تعاملی با سایر حوزه ها بر اساس اولویت های سازمان و مسائل پیرامون آن صورت گیرد.
قادری همچنین با اشاره به تشکیل شورای تحول در ستاد سازمان بهزیستی کشور، افزود: شورای تحول باید در همه استانها تشکیل و مسئولان بازرسی و مدیریت عملکرد عضو این شورا باشند و علاوه بر طی روال های بازدید و نظارت، همزمان به صورت نامحسوس و سرزده نیز بازرسی ها و نظارت ها انجام پذیرد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این نکته به سمت مردم و مراجعه محوری به مردم حرکت کنید، تاکید کرد: مستند سازی و شفافیت عملکردها را در دستور کار قرار گیرد.
وی با بیان اینکه وجود بیش از ۲۳۰ دستورالعمل و بخشنامه در سازمان بهزیستی دارد، افزود: بروز رسانی دستورالعمل ها با ظرفیت سنجی، از اولویت های حوزه مدیریت عملکرد باشد و در حوزه های تخصصی ضمن نظارت بر فرآیند ها اصلاح فرآیندها و تعیین نقاط چالش نیز انجام شود.
سامانه دیده بان مصداق نظارت هوشمند است
سید محمدجواد حسینی مشاور رئیس سازمان و مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی نیز در این نشست به تشریح برنامه های اجرا شده در این نشست علمی کاربردی دو روزه و دستاوردهای علمی و عملی آن پرداخت و گفت: این برنامه با موضوع نظارت فرایند محور ارزیابی اثربخش تشکیل شد و محورهای اصلی شامل نظارت، بازرسی و سلامت اداری، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات را در برمی گیرد.
مشاور رئیس سازمان بر ایجاد یک فرآیند همگرای نظارتی و نظارت فراواحدی تاکید کرد و افزود: زیر ساخت اساسی این است که بر فرآیند های سازمانی نظارت ویژه داشته باشیم و با نگاه پیشگیرانه اصل نظارت و ارزیابی را به انجام برسانیم.
حسینی در ادامه بیان داشت: در بعد ارزیابی اثر بخش یکی از اهداف اصلاح و نهایی سازی نظام نامه نظارتی است و در حقیقت ارزیابی باید مواد خام نظارت را فراهم کند .
مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان بهزیستی، سامانه دیده بان را مصداق نظارت هوشمند عنوان کرد و گفت: باید وظایف و فعالیت های سازمان ضمن ارتباط با نهاد های نظارتی و سازمان بازرسی کشوری تبیین و تشریح شود.
گفتنی است؛ در حاشیه این نشست از دو پوستر ارتقای سامانه دیده بان(سامانه نظارت مردمی بهزیستی کشور ) و ارتقاء گزارشگر ۱۴۸۲ (ثبت شکایات و انتقادات مردمی) سازمان بهزیستی کشور با حضور رئیس سازمان رونمایی شد.