اداره حراست
معرفی اداره حراست
تعریف حراست
حراست در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد . از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد .
سیاست و خط مشی حراست
حراست به عنوان چشم مدیر در سازمان و با توجه به اشراف اطلاعاتی که به مجموعه دارد می تواند مشاور خوبی برای مدیریت محسوب شود .
دستگاه حراست براساس ماده وا حده قانون مصوب 12/2/68 مجمع تشخیص مصلحت نظام با اهداف و تشکیلات سازمانی خاص به عنوان یک مجموعه اجرائی و نظارتی از مصادیق بارز و حیطه شمول اصول و قواعد مذکور بوده و به لحاظ ویژگیها، وظایف و جایگاه سازمانی بعنوان یکی از زیر مجموعه های تشکیلاتی، مستقیماً یا به صورت غیر مستقیم و نامحسوس وظایف خطیری در ارتباط با سالم سازی محیط کار و کنترل کیفی و کمی کارکنان ، بررسی و احراز تخلفات اداری مالی ، حفاظت از تاسیسات و اماکن ، اسناد و مدارک را عهده دار می باشد. .بنابراین سیاست و روش حراستی اجمالاً مبتنی به موارد ذیل خواهد بود:
1- اهتمام و پاسداری از دستاوردهای انقلاب ، تبلیغ تفکرات بسیجی ، بذل مساعی و تلاش در جهت حفظ مصالح نظام مقدس اسلامی به عنوان اساسی ترین وظیفه دستگاه حراست.
2- مجاهدت در شناساندن دستگاه حراست به عنوان محرم امن برای عموم ( مسئولین ، مدیران ، کارکنان و ارباب رجوع) به منظور انعکاس نقطه نظرات و تخلفات و درخواستهای مشروع آنان و تلاش در رسیدگی و اقدامات لازم مطابق ضوابط برای اجابت درخواستهای منطقی و قانونی مشارالیهم.
3- شناسایی نقاط ضعف و قوت مجموعه به منظور تمهید و ارایه راه کارها و خط مشی های مناسب در جهت رفع نارسائی ها و مشکلات موجود به مدیر دستگاه
4- همکاری تنگاتنگ و صمیمانه با مقامات و دیگران در تحقق اهداف سازمانی و اهتمام و تلاش در القاء و تبین جایگاه حراست به عنوان مشاورین امین و نستوه به مدیران و بذل مساعی مشترک در تبادر و تحقق این ایده که : مدیران و مسئولین حراست برای همدیگر می باشند نه در مقابل و رو در روی هم.
5- توجه و اهتمام مستمر و کامل در جهت سالم سازی محیط کاری و اداری سازمان و جلوگیری از بروز جو تشنج و تهدید و ارعاب وحشت برای جلوگیری از تقلیل بازده و اعتماد کاری کارکنان ، اعتماد کامل متقابل و حسن ظن به یکدیگر.
6- اهتمام و به کارگیری امر به معروف و نهی از منکر در همه امور.
اعم وظایف حراست
1- تلاش در جهت حفظ سلامت جامعه اداری
2- اهتمام در رفع نقاط ضعف به منظور رسیدن به اهداف سازمانی
3- مجاهدت در پیشگیری از وقوع تخلف ها
4- شناسایی گلوگاه های فساد اداری و جلوگیری از بروز انواع فساد در سیستم اداری
5- حفظ سلامت مدیریت به معنای یک جایگاه حاکمیتی در خدمت سیستم
6- تعیین صلاحیت پرسنل در پستهای مدیریتی طبق دستورالعملهای مربوطه
7- ارائه مشاوره امنیتی به سطوح مدیریتی
8- طبقه بندی و کنترل تاسیسات و اماکن دستگاه
9- شناسائی عوامل و عناصر ایجادکننده نارضایتی و بحران
10- تدوین و اجرای دستورالعملهای حفاظتی و ارائه هشدارهای حفاظتی
11 – توجیه و آموزش حفاظتی پرسنل و مسئولین( قبل از انتصاب مشاغل حساس ، سفر خارجی )
12 –کنترل تردد ( تردد کارکنان و پرسنل زیر مجموعه ـ صدور مجوز تردد، کنترل تردد و فعالیت اتباع بیگانه در محیط )13 – صدور کارت های شناسایی
14 – انجام استعلام
15 – شناسایی نیروهای متعهد ، متخصص و شایسته و معرفی آن به مبادی ذیربط جهت بکارگیری در مشاغل حساس
16 – تلاش در جهت اعتماد سازی ، حفظ کرامت انسانی و فرهنگ مسئولیت پذیری و تعمیم آن در سازمان