محمدرضا هوشیار

شعار سال

خبر ویژه

آیین افتتاحیه برنامه کشوری غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در فارس برگزار شد

محمدرضا هوشیار سرپرست اداره کل بهزیستی فارس از برگزاری آیین افتتاحیه برنامه غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال در فارس با حضور دکتر صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت های بهزیستی کشور خبر داد
دکتر صفاری فرد معاون پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی کشور در این مراسم عنوان‌ کرد:هر چند در دو سال گذشته مهدهای کودک را نداشته ایم با آموزش به مراکز مثبت زندگی تحت نظارت بهزیستی و استفاده از پایگاه آنان گامی مهم در غربالگری برداشته ایم ودر خصوص اثر بخشی این طرح ذکر این نکته ضروری است که با اجرای طرح از معلولیت ۳۶۰ هزار کودک در کشور جلوگیری شده که کمک زیادی به تحکیم بنیان خانواده نموده است.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل بهزیستی فارس:
محمدرضا هوشیار سرپرست بهزیستی فارس نیز با بیان اینکه:
سن طلایی تشخیص و درمان تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سالگی است، افزود ؛در این بیماری چشم های کودک کاملاً سالم به نظر می‌رسد اما دید کافی وجود ندارد و عدم تشخیص و درمان منجر به نابینایی و کم بینایی کودک خواهد شد .
او در ادامه پشتوانه طرح غربالگری را اجتماع عنوان کرد و گفت باید مشارکت حداکثری خانواده‌ها برای شرکت در این طرح جلب گردد تا از ایجاد معلولیت بینایی در کودکان پیشگیری شود.
هوشیار افزود: اين برنامه کشوری در سراسر استان فارس اجرا می گردد ، در حال حاضر ۲۹۰ پایگاه ثابت و سیار برای مراجعه والدین و کودکان در نظر گرفته‌ایم.
والدین کودکان ۳ تا ۶ سال با مراجعه به مراکز مثبت زندگی در بهزیستی فارس میتوانند کودکان خود را مورد غربالگری بینایی قرار دهند.
هوشیار میزان شیوع جهانی تنبلی چشم را۲ تا ۷ درصد عنوان نمود و گفت: میزان شیوع این بیماری در کشور ما ۱/۴درصد است.
سرپرست بهزیستی فارس اظهار داشت :در مراکز مثبت زندگی بهزیستی فارس معاینه چشم با Eچارت و دستگاه اپتیک پلاس انجام می‌شود و در صورت نیاز کودک به بینایی سنج و در مرحله بعد چشم پزشک ارجاع خواهد شد.
در ادامه این مراسم زهرا اثنی عشری سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی فارس گفت:سال‌گذشته ۱۲۸ هزار کودک در ۱۸۶ پایگاه غربال شدند که قریب به ۳۰۰۰ نفر مورد مشکوک و مورد بررسی قرار گرفتند.
او با اشاره به اینکه روز ۲۵ اردیبهشت روز خانواده است، افزود هم زمانی آیین افتتاحیه برنامه کشوری غربالگری بینایی با این روز را به فال نیک میگیریم چرا که نقش والدین در همراهی کودکان به متظور اجرای طرح تنبلی چشم بسیار عمیق و گسترده است.
در پایان دکتر محسنی سرپرست بهزیستی شهرستان شیراز در خصوص سابقه اجرای این برنامه عنوان کرد:
با وجود پیشینه موجود این طرح به بلوغ رسیده و امیدواریم به بالندگی برسد. لزوم انجام این طرح در سازمان بهزیستی اثبات شده و امیدواریم در سایر دستگاهها این امر محقق شود ضمن این که
در حوزه پیشگیری باید فراتر از وظیفه گام برداشته و مسئولانه فعالیت کنیم.