محمدرضا هوشیار

شعار سال

خبر ویژه

بالغ بر ۱۱۵ هزار کودک در سال جاری غربالگری بینایی شد ه اند /۳۶۲ کودک مبتلا به اختلالات بینایی در فارس تحت درمان قرار گرفتند

مشارکت اجتماع و خانواده ها تضمین سلامت بینایی کودکان.

محمدرضا هوشیار مدیرکل بهزیستی فارس از آمادگی پایگاه های دائم و غیر دائم بهزیستی فارس جهت غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی و اطلاع رسانی اداره کل بهزیستی فارس: هوشیار بیان داشت: آمبلیوپی یا تنبلی چشم یکی از علل شایع کم بینایی و نابینایی یک چشمی و یا گاهی دو چشمی است که در بسیاری موارد و با تشخیص زودهنگام در سن زیر شش سالگی قابل پیشگیری است. او در ادامه افزود؛ چشمان بعضی کودکان با آن که سالم و طبیعی به نظر می رسند اما از سلامت و دید کافی برخوردار نیستند، شیوع این بیماری در کشور ما ۱/۴درصد است، برای پیشگیری و درمان اولیه تنبلی چشم باید چشم همه کودکان در سنین طلایی زیر ۶سال مورد غربال بینایی قرار گیرد. والدین همه کودکان ۳ تا ۶ سال در سراسر استان فارس باید با مراجعه به پایگاه های غربالگری بینایی تحت نظارت بهزیستی فارس ،اقدام به سنجش بینایی و غربالگری جهت فرزند خود نمایند. هوشیار تصریح کرد: در حال حاضر ۱۸۷ پایگاه دائم و غیر دائم در مراکز مثبت زندگی و مجتمع های خدمات بهزیستی همکار در برنامه غربالگری بینایی هستند تمام پایگاه ها مجهز به Eچارت هستند و ۲۶ شهرستان نیز دارای دستگاه اپتیک پلاس پرتال جهت غربالگری کودکان در مناطق روستایی و صعب العبور هستند. در ۹ ماه گذشته از سال ۱۴۰۱ تاکنون ۱۱۵هزار و پانصد کودک در سطح اول مورد غربالگری قرار گرفتند و تاکنون ۳۶۲ کودک مبتلا به اختلالات بینایی تشخیص و تحت درمان قرار گرفته اند که به معنای پیشگیری از کم بینایی و نابینایی این کودکان در آینده است. مدیرکل بهزیستی فارس گفت: پشتوانه اجرای این طرح و تضمین سلامت بینایی کودکان،مشارکت حداکثری خانواده‌ها است. کودکان پس از مراجعه خانواده به پایگاه های سنجش بینایی تحت غربالگری قرار می گیرند و در صورت تشخیص مشکل توسط بینایی سنج، تحت معاینات تشخیصی و تخصصی پزشکی قرار گرفته و در ادامه در صورت نیاز تجویز عینک، عمل جراحی و … انجام می گیرد. در این راستا کمک هزینه عینک و عمل جراحی چشم کودکان بیمار جهت خانواده های بی بضاعت توسط بهزیستی فارس تامین می گردد.