محمدرضا هوشیار

شعار سال

خبر ویژه

شیراز/مناسب سازی محیط شهری گشودن درهای جامعه به روی افراد دارای معلولیت/ برگزاری اولین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی شهرستان شیراز در سال 1401

     مناسب سازی محیط شهری، یکی از دغدغه های اصلی و مهم معلولین، سالمندان، جانبازان و افرادی با شرایط خاص است که به عنوان یکی از عوامل مهم و حیاتی در دسترس پذیری این افراد به امکانات اجتماعی و حضور فعال و بدون مانع در محیط شهری است.

     به گزارش روابط عمومی مدیریت بهزیستی شهرستان شیراز: برای نیل به این هدف و در امتداد جلسه های برگزار شده در سالهای اخیر، اولین جلسه فصلی ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی شهرستان شیراز در سال 1401 با ریاست مهندس خداپرست معاون عمرانی فرماندار، دبیری دکتر محسنی سرپرست بهزیستی شیراز، اعضای اصلی ستاد، مسئولین و نمایندگان دستگاههای اجرایی مدعو، مشاورین مناطق یازده گانه شهرداری، کارشناس مسئول واحد توانبخشی و کارشناس مناسب سازی بهزیستی شیراز در سالن شهید اسکندری فرمانداری برگزار گردید.

      مهندس خداپرست معاون عمرانی فرماندار در این جلسه گفت: امیدواریم این جلسه برکتی برای جامعه معلولین بوده و با پیگیریها و اقدامات صورت گرفته در زمینه مناسب سازی پایان سال 1401 متفاوت تر و بهتر از قبل باشد. او در ادامه افزود: بحث مناسب سازی پشتوانه محکمی دارد و با پیگیری دستگاههای اجرایی می تواند وضعیت مناسبی را برای جامعه معلولین، جانبازان، افراد مسن و شهروندانی که دارای شرایط خاص هستند رقم بزند. معاون عمرانی فرماندار عنوان کرد: کارگروه تخصصی مناسب سازی بر اساس شیوه نامه ها و دستورالعملهای موجود تشکیل شده و انتظار داریم علاوه بر شهر شیراز، شهرهای اطراف مانند صدرا و روستاهای بزرگ نیز در بازدیدهای میدانی مورد بررسی قرار گرفته و مناسب سازی شود؛  امروز اگر تلاش نکنیم فردا دیر می شود!

           دکتر محسنی سرپرست بهزیستی شیراز و دبیر جلسه گفت: قرار نیست در حوزه  مناسب سازی مانند سالهای اخیر درجا بزنیم و حساسیت بالای این موضوع، مشارکت همگانی دستگاههای اجرایی و حضور شخص مسئول دستگاه را در جلسات می طلبد. سرپرست بهزیستی شیراز با بیان 4 شاخص ارزیابی بانکها شامل ورودی بانک، پیشخوان و دستگاه خودپرداز، سطح شیبدار یا بالابر و آسانسور افزود: ارزیابی انجام شده در اوخر سال 1400 از بانکهای سطح شهر شیراز نشان می دهد که وضعیت دسترس پذیری برای افراد دارای نیازهای ویژه مناسب نبوده و باید اهتمام جدی جهت اصلاح این امر صورت پذیرد.

       مهندس شایق دبیر دبیرخانه ستاد مناسب سازی از تدوین دستورالعملی نوین با هماهنگی بهزیستی و مشاورین مناطق یازده گانه شهرداری شیراز خبر داد و افزود: در این دستورالعمل فضاهای شهری از دو محور رصد شده و مورد ارزیابی قرار می گیرند:  محور اول شامل گزارشهای عددی و آماری است و از طریق گزارشهایی که مشاوران از مناطق مختلف ارائه می دهند مورد بازرسی قرار می گیرد. محور دوم در یک چشم انداز 5 یا 6 ساله و در بازه زمانی تعریف شده خیابانها شناسنامه دار شده به گونه ای که در هر ماه 4 خیابان در هر منطقه و در طول سال حدود 500 خیابان شناسنامه دار شوند و کوچکترین تغییر در وضعیت مناسب سازی آنها قابل رصد کردن است.

      پیگیری مصوبات جلسه قبل شامل وضعیت ونهای مناسب سازی شده و مکاتبه با مدیران بانکها به منظور حضور در جلسه و پاسخگویی به مسائل حوزه مناسب سازی بخش دیگری از این جلسه بود.

      گفتنی است بر اساس صحبت جمعی از مشاوران در بسیاری موارد مناسب سازی انجام گرفته؛ اما به دلیل رعایت نشدن حقوق شهروندی توسط سایر افراد جامعه، پارکینگ ویژه معلولان از سوی مردم اشغال شده یا خودرو آنها مقابل سطح شیبدار پارک گردیده است که حل این مشکلات  توجه جدی عموم مردم به این مهم را می طلبد.

انتهای پیام/ مریم زارع